Gezondheid Lifestyle Ontspanning Slaap Sport Uncategorized Voeding Zingeving

Goede voornemens

Happy New Year!

Goede voornemens zijn dit jaar misschien wel meer nodig dan ooit en tegelijk zijn nog nooit zo uitdagend geweest. Alles is anders, onze mogelijkheden zijn of lijken beperkt. Vaak maken we eenvoudige wensen onnodig ingewikkeld.

Hoe start je dit jaar nou met de juiste aanpak voor een gezonde(re) leefstijl? Als leefstijlcoach en psycholoog i.o. geef ik je hier graag wat concrete tips:

Kies jouw doel

Een doel is heel persoonlijk en dus iets om echt even bij stil te staan. Een doel kan een vast getal zijn zoals een het aantal kilo’s dat je wil kwijtraken, een loopafstand of het aantal boeken dat je wil lezen. Maar soms is een statisch doel ook belemmerend. Want stel dat je je prima voelt als je 2 kilo boven je streefgewicht zit of misschien is die gekozen afstand niet eens lang genoeg en past het luisteren van een podcast op dit moment beter bij je dan lezen. Daarom is een ander soort doel soms ook het overwegen waard. Wat dacht je van de trap oplopen zonder buiten adem te zijn, lekker met je kinderen mee voetballen of meer momenten van ontspanning.  Tip: Schrijf een aantal steekwoorden op die dit doel kenmerken en kom zo tot een mooie formulering.

Plan van aanpak

De plannen die je maakt hebben meer kans van slagen als je nadenkt over je aanpak. Vanuit het niets 6 keer per week gaan sporten of een crashdieet starten is nooit verstandig. Bekijk je weekschema en plan je sport en ontspanningsmomenten in, begin dan met een haalbaar aantal keer en hoog dat pas op als het goed gaat. Je eetgewoontes aanpakken heeft bijvoorbeeld meer kans van slagen als je je huidige eetgewoontes eerst in kaart brengt. Maak een eetdagboek en kijk eens kritisch naar alle extraatjes, portiegroottes en glazen alcohol. En pak het stap voor stap aan. 

Falen bestaat niet

Je leefstijl aanpassen is een proces en geen shortcut. Dus falen bestaat niet. Dat is fijn om te horen hè? En toch zijn er een denkfouten die je in de weg kunnen staan.  Denkfout 1: alles-of-niets-denken Ik heb meer gegeten dan gepland of ik ben toch weer te laat gaan slapen en die derde keer sporten is erbij ingeschoten. Dan kan ik net zo goed de rest van de dag, of erger de rest van de week afschrijven.  NEE, natuurlijk niet. Dat je doel alleen slaagt als het pad dat je voor ogen hebt zonder bochten of hobbels verloopt is een illusie. Er komen lastige momenten, die horen er nou eenmaal bij een verandering. Een minder geslaagd moment wordt pas fataal als je opgeeft, anders is het gewoon een hobbel. Denkfout 2: negatief toekomst voorspellen. Gister ging niet zoals gepland, dus dit hele plan gaat me toch niet lukken. STOP. Dit levert je niets op behalve frustratie en een slecht zelfbeeld. Je weet niet of het dit keer wel of niet lukt, alleen als je van tevoren al opgeeft dan gaat het zeker niet lukken. Denkfout 3: Goedpraten Ik mag best deze keer sporten overslaan want ik ben echt heel moe.  Wie houd je voor de gek?  Je maakt de veranderingen voor jezelf en niemand anders dus wees eerlijk naar jezelf, dat ben je zeker waard.

Juiste instelling

Aanpassingen doen omdat je baalt van jezelf of vindt dat je bepaalde dingen nu echt moetdoen werken vaak averechts. Zie aanpassingen in je leefstijl als het welverdiende onderhoud voor je lichaam en geest. Welk doel vergroot jouw levensgeluk en geeft je een goede dosis zelfvertrouwen? Wil je het wat concreter: Verander dan een ingewikkelde vraag zoals: wat is de zin van het leven? in een concrete variant: wat geeft jouw zin in het leven?En streef naar vooruitgang, niet naar perfectie!Welk doel vergroot jouw levensgeluk en geeft je een goede dosis zelfvertrouwen? Wil je het wat concreter: Verander dan een ingewikkelde vraag zoals: wat is de zin van het leven? in een concrete variant: wat geeft jouw ‘zin’ ìn het leven?

Vraag hulp

Dit zien veel mensen nog soms nog steeds als zwaktebod, maar is een van de slimste dingen die je kunt doen. En het kan al door je plannen te delen met je vrienden/familie of een collega.  Of plan juist heel concreet samen een sport of wandelmoment, dat kan prima op een veilige afstand. Je plan delen is vaak net dat steuntje in de rug, die stok achter de deur of misschien juist de ouderwetse schop onder je kont.  Lukt het maken en uitvoeren van je plan je niet alleen of heb je wat concretere hulp nodig bekijk dans eens wat een trainer of leefstijlcoach voor je kan betekenen. Zo ga je effectief en verstandig aan de slag en is de kans van slagen veel groter.

Heb je interesse in mijn hulp als leefstijlcoach, dit kan allemaal Corona-proof en dus online, mail me dan op coach@susanneverzuu.nlVerschillende zorgverzekeraars vergoeden mijn hulp vanuit je aanvullende verzekering. 

januari 5, 2021

Leave a Reply